die moderne Architektur & ein beeindruckender Mann

Jag tänkte: Varför inte börja med ett nytt tema? Så nu kommer jag lite då och då presentera personer som har ett stort inflytande på mig. Den första personen är en individ som är starkt sammanknuten med min utbildning
och mitt (förhoppningsvis) framtida yrke: Walter Gropius. Gropius var en av de arkitekterna som la grunden för den moderna arkitekturen, som jag är ett stort fan av. Han tyckte att "finkultur" var trams och ville skapa konst som alla kunde ta del av. Gropius grundade även Bauhaus skolan. Som skapade typ ashäftig arkitektur.
Mer tänker jag inte säga. Googla. Min blogg ska inte vara wikipedia. Men han var väldans cool helt enkelt.
 
"Our guiding principle was that design is neither an intellectual nor a material affair, but simply an integral part of the stuff of life, necessary for everyone in a civilized society."
Bild från Bauhaus arkivet i Berlin som jag besökte förra hösten.
 

Follow on Bloglovin

Follow @coldinalaska
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback